POSITIV, MEN: Daglig leder i Telemarkskanalen FKF, Steinar Arntzen er positiv til økte bevilgninger fra statsbudsjettet.

Får mer penger - men klarer ikke å dekke lov­pålagte arbeids­­oppgaver

Telemarkskanalen FKF får årlige bevilgninger fra statsbudsjettet, i årets forslag til statsbudsjett fra regjeringen får kanalen to millioner kroner mer enn i 2024.

Bevilgningene som har kommet direkte fra statsbudsjettet de siste årene har ligget på tre millioner kroner, men regjeringen foreslår nå å øke dette beløpet til fem millioner kroner.

Bevilgningene til Telemarkskanalen FKF har i løpet av det siste 10-året variert, blant annet fikk de bevilget 15 millioner kroner i både 2017 og 2018.

– Vi er positive og glade for at vi kanskje får litt mer midler fra statsbudsjettet, sier Steinar Arntzen, daglig leder i Telemarkskanalen FKF.

Til tross for de økte bevilgningene er behovet i kanalen stort, og det økonomiske gapet betydelig.

– Våre oppgaver er ikke særlig innbringende økonomisk. Vi tjener litt penger på slusing av fritidsbåter, men det dekker ikke det totale økonomiske behovet vi har, forklarer Arntzen.

Telemarkskanalen FKF mottar også bevilgninger fra Telemark fylkeskommune, som de siste årene har ligget på 12 til 13 millioner kroner. Neste års bevilgninger fra fylkeskommunen er ennå ikke fastsatt, da fylkesbudsjettet ikke er vedtatt.

– Jeg vet foreløpig ikke hva vi får fra fylkeskommunen, men de sliter økonomisk, så vi får vente og se hva vi ender opp med, sier Arntzen.

Prioriterer sikkerhet

Arntzen forteller at flere av deres lovpålagte oppgaver må utsettes.

– Vi har ansvar for vedlikehold og drift av de vernede anleggene, og vi har rapporteringsplikt til NVE, blant annet å rapportere om kanalens tilstand, alle våre oppdrag skal dekkes innenfor budsjettet. Vi har prioritert sikkerheten i kanalen, men oppgaver som rapporteringene til NVE blir forsøkt dradd ut i tid.

Ifølge Arntzen ville det være behov for rundt 100 millioner kroner for å dekke alle oppgavene de står overfor over de neste fire årene.

– Vi har et årlig budsjett på rundt 20-25 millioner kroner, men for å dekke alle behovene som følger med oppdragene våre, måtte vi hatt nærmere 100 millioner kroner over de neste fire årene. Samtidig som vi skal drive skjøtsel på sluseanleggene, holde seilingsleden og anleggene åpne for rutebåttrafikk og fritidsbåter.

– Vi prøver å redusere og effektivisere driften, men det er vanskelig med alle de lovpålagte oppgavene vi har, avslutter han.

Powered by Labrador CMS