Netthandelen skyter i været - hva gjør det med din lokalbutikk?

Resultatet av folks netthandel under Black Friday har vært godt synlig i post-i-butikk de siste ukene. Arife Osmani på Meny Ulefoss bønnfaller kundene om å hente ut pakkene sine. Netthandelen øker i omfang og er den nye handelslekkasjen.

Tor Espen Simonsen

Det er fullt i alle hyller. Store pakker står stablet utover gulvet, og på lagerrommet venter nye kurver med forsendelser. Når du shopper på nettet, og får varen til post-i-butikk, har du 14 dager på deg. Men Arife håper folk kan være tidlig ute.

-Her er det fullt, smiler hun. 

Samtidig er det ikke mange dagene til neste pakketopp. Da er det julehandelen som står for tur, med sendefrist 16. desember.

Annonse

 

 

-Vi merker en kraftig økning. Det er tydelig at folk kjøper mer på nettet, og at også mer av julehandelen foregår der.

Handler mer på nett
Nordmenn bruker stadig mer penger over internett, både i inn- og utland. Ikke minst fordi betalingsmetodene er forenklet, med vipps i fremre rekke. Sosiale medier og avanserte metoder for personlig tilpassing av markedsføring, bidrar til å gjøre handel fra sofakroken mer beleilig.
Netthandelen vokste med 13,5 prosent i år, mens den «fysiske» handelen la på seg 2,5 prosent.

Hos post-i-butikk merker betjeningen at handlevanene er i endring.

-Det er mye mer varer i forbindelse med Black Friday i år enn i fjor, forteller Anita Bergland. Hun har lang fartstid på Ulefoss Senteret og har registrert endringer over tid.

-Vi merker en kraftig økning. Det er tydelig at folk kjøper mer på nettet, og at også mer av julehandelen foregår der.

Nå er treningsstudioer og kunstgallerier dagligdags i kjøpesentre, og kafeer får større betydning når folk skal dras ut av sofaen. 

Sosiale opplevelser
Men hvilke konsekvenser får utviklingen for små kjøpesteder som Lunde og Ulefoss? Det første man tenker på er økt handelslekkasje - og butikkdød.

Men det er ikke bare utkantene som påvirkes. Store supermarkeder over hele landet, må legge om. Spesialbutikker og selvstendige nisjeforretninger sliter, og forsvinner både fra byer, sentre og bygder. Nå er treningsstudioer og kunstgallerier dagligdags i kjøpesentre, og kafeer får større betydning når folk skal dras ut av sofaen.

På Arkaden i Skien satses det nå langt mer på sosiale opplevelser. Her er det særlig bowling og mat som har satt fart på ting. o'Learys, med 1500 kvadratmeter melder om fullt hus hver dag.

IKKE NYTT: Spørsmålet om handelslekkasje og butikkdød er ikke nytt. Det er mer presist å snakke om at netthandel forsterker en gamle trend. Faksimile fra Kanalen, mars 2011.


Kan få kjøpt«alt» - men miste det sosiale 
Det andre perspektivet på netthandel er mer positivt for utkantene.

Nå får bygdefolket alle verdens varer og butikker inn i egen stue. Varer man før måtte til Skien, Bø eller Oslo for å handle, som innebar «handelspendling», kan bestilles fra kjøkkenbordet i Vassås eller på Berget. Leveringen skjer med bud noen dager senere. Bekvemmeligheten passer både med tidsklemma, og mange menneskers drøm om å bo romslig – på landet.

Utkantene står likevel i fare for å miste de sosiale møteplassene, som sentrum og handelsstanden har vært en garantist for.

MØTEPLASS: Victoria & Henrik i Lunde er mer enn butikk. Med kafé integrert i lokalet, er den sosiale møteplassen videreutviklet. Butikken er også kjent for å skape aktivitet i form av moteshow som vist på bildet.

Gjør begge deler
Men finnes det kanskje glimt av håp, og en åpning for det beste fra to verdener? Det tror i alle fall Lene Marie Landsdal hos Borgen Barneklær.

Hun etablerte seg med fysisk butikk på Ulefoss for litt over ett år siden.

-Det var aldri aktuelt å starte opp her uten samtidig å ha nettbutikk, sier hun.

-Men mange har spurt meg hvorfor jeg ikke kun satser på nettet. Grunnen er at det finnes en flom av nettbutikker, og det er vanskelig å nå gjennom der alene. Dessuten liker jeg den fysiske butikken. Det er der jeg har jobbet tidligere, og jeg liker selv å gå i butikker og både se, ta på og prøve varene før jeg kjøper, sier Landsdal.

BEGGE DELER: Borgen barneklær finnes både som fysisk butikk på Ulefoss Senteret og som nettbutikken borgenbarn.no

Må skape aktiviteter
Med nettbutikken borgenbarn.no kan kundene sitte i sofaen hjemme på Ulefoss, og handle klær fra klesbutikken noen hundre meter unna. Eller de kan velge å ta turen ned.

Lene Marie tror det vil være mulig å få kundene ut til de fysiske butikkene også i fremtiden, og hun velger å satse videre på Ulefoss Senteret. Men det må tenkes nytt, og det må skje «mer» i butikklokalene enn man tradisjonelt har tenkt, sier hun.

-Vi må nok gi noe mer. For meg er det særlig barselgrupper og slikt, som jeg jobber mot. Det kan være aktuelt å invitere til aktiviteter i butikken, som også er sosiale, og som gjør at folk velger å komme hit til den fysiske butikken, sier Landsdal.

 

Vi bruker cookies. For mer informasjon, les vårt cookie-varsel og vår personvernerklæring.
Ok Decline