Opplagsvinner i Vestfold og Telemark!

Her har det blitt dyrere å kjøre.
Her har det blitt dyrere å kjøre.

Prisen går opp. Men denne bommen kan bli revet seks år før tida

Bomstasjonen mellom Årnes og Slåttekås på riksvei 36 har denne høsten økt til 30 kroner per passering, mot 28 kroner tidligere. Likevel er det gode nyheter i sikte for de som ferdes på strekningen.

Samtidig har satsen for tyngre kjøretøy gått opp til 77 kroner.

Før innkrevingen av bompenger startet opp i 2018, var prognosen at det ville ta 15 år før veien var finansiert. Men kostnadene for å bygge den 7,1 kilometer lange delen av riksvei 36, ble 25 prosent lavere enn først antatt. Dette bidrog til den første reduksjonen i nedbetalingstiden. Veien som skulle være ferdig nedbetalt i 2033, lå ved oppstart i 2018, an til å bli avsluttet i 2031.

Justeres opp på grunn av inflasjon

Situasjonen i dag er enda bedre, og Rolf Halfdan Christiansen i Vegfinans AS, har gode nyheter til bilistene.

– Rekordlav rente og økt trafikk gjør at nedbetalingstiden reduseres med seks år i forhold til utgangspunktet som var i 2033. Slik prognosene ligger an nå, vil veiprosjektet kunne være nedbetalt i 2027. Det er gode nyheter for de som ferdes på veien, sier Christiansen.

– Har prisøkningen fra 28 kroner til 30 kroner, per passering noen betydning for nedbetalingstiden?

– Nei, noen reagerer kanskje på det, men prisjusteringen har kun med kroneverdien å gjøre. Det betyr i korte trekk at utgangspunktet på 28 kroner skal være like mye verdt i hele nedbetalingsperioden. De to kronene som er lagt på nå, gjenspeiler at vi ikke har foretatt noen justering siden bommen kom på plass, og er en vanlig prosedyre over hele landet.

To kroner i tillegg per passering, tilsvarer en prisøkning på 7,14 prosent, men er likevel utgjør det mindre enn prisstigningen de siste tre år.

Økt trafikk betyr mest

Opprinnelig fryktet Statens vegvesen at så mye som 15 prosent av trafikken ville avvises til fylkesveg 359 Ulefoss-Lunde-Bø. Slik var det også de første månedene, men nå er det flere som benytter den nye veien, enn før utbedringen. Det gjør at staten henter om lag 33 millioner i nettoinntekter fra bomstasjonen i Nome, hvert år. Gjenstående gjeld på veiprosjektet er i dag 169 millioner kroner, av totalen på 319 millioner kroner.

Selv om prisen er satt opp per passering denne høsten, og det nå koster 30 kroner for en tur til Bø, gjelder fortsatt bikkerabatten og passeringstaket på 40 passeringer. I tillegg er det gratis for elbiler.