Opplagsvinner i Vestfold og Telemark!

Skal gi bedre råd: Telemark Energi AS følger opp anmodning fra eier-ordførerne som mener selskapet må gi bedre informasjon til eldre personer om hvilke strømavtaler som lønner seg.
Skal gi bedre råd: Telemark Energi AS følger opp anmodning fra eier-ordførerne som mener selskapet må gi bedre informasjon til eldre personer om hvilke strømavtaler som lønner seg.

Eierne ber Telemark Energi hjelpe eldre strømkunder

I et brev fra ordførerne i Nome og Midt-Telemark kommuner, anmodes Telemark Energi AS om å bistå kundene mer aktivt med å velge de mest gunstige strømavtalene.

 

Strømprisen er rekordhøy, og varierer kraftig gjennom dagen. For å spare penger i et slikt marked er forbrukeren avhengig av å følge nøye med på utviklingen.

Et alternativ kan være å bytte til strømavtaler som gir bedre forutsigbarhet, og som er mindre påvirket av raske endringer.

Særlig for eldre personer kan det være utfordrende å skaffe seg den nødvendige informasjonen. Det mener i hvert fall ordførerne Siri Blichfeldt Dyrland og Bjørg Tveito Lundefaret.

Avviser detaljstyring
Tirsdag sendte de brev til Telemark Energi AS ved daglig leder Jon Arne Mørch Jonassen.

– For mange er det enkelt å følge med via apper og andre nettbaserte kanaler. Vi som ordførere er bekymret for de av våre innbyggere som ikke kjenner til eller benytter disse mulighetene, heter det i brevet.

– Det er en utbredt bekymring for dagens høye strømpriser blant våre innbyggere, skriver de to ordførerne videre.

I brevet anmodes Telemark Energi «om å bistå disse kundene spesielt ved å orientere dem om muligheter for å velge den mest gunstige avtale for den enkelte, og ved behov bistå ved bytte av avtale».

Som kjent er det Nome og Midt-Telemark kommuner som eier Telemark Energi AS, og de to ordførerne utgjør generalforsamlingen. Men Bjørg Tveito Lundefaret avviser at brevet signaliserer mistillit til hvordan selskapet drives, eller at det innebærer detaljstyring fra ordførerhold.

– Vi kommer med en anmodning, på bakgrunn av at mange sliter med å skaffe seg informasjon, og nærmest bare må godta den strømregningen som kommer, sier Lundefaret.

Daglig leder i Telemark Energi AS, Jon Arne Mørch Jonassen, sier til Kanalen at anmodningen fra eieren er helt kurant, og at selskapet nå vil ta aktive skritt for å tilby bedre informasjon særlig overfor eldre innbyggere.

Dette er tiltakene
Saken har vært diskutert internt i selskapet, og følgende strategi i tre punkter vil bli presentert om kort tid:

1) Telemark Energi AS går ut med et eget brev til alle innbyggere i Nome og Midt-Telemark over 70 år, der det gis informasjon om strømmarkedet og hvordan den enkelte best kan orientere seg.
2) Telemark Energi vil videre gjøre det enklere å komme i kontakt med selskapet, for de som har spørsmål og som trenger veiledning og råd.
3) Endelig skal det legges ut mer informasjon på selskapets egen nettside.

– I brevet til de over 70 år, vil vi søke å gi nøytrale råd ut fra hvordan vi ser utviklingen fremover. Et av rådene vil være at den enkelte utpå sommeren bør ta et aktivt valg og vurdere prissikring, altså å gå for en avtale som binder prisen over en periode, sier Mørch Jonassen.