Opplagsvinner i Vestfold og Telemark!

Tidslinje Kaste-Stoadalen

Her er tidslinjen for Kaste-Stoadalen

Vi er inne i en periode der det skjer mye med fylkesveiene i Nome. I disse dager går dessuten det aller største veiprosjektet inn i en hektisk fase.

 

Jernbaneundergangen i Lunde var gjennom flere tiår en problematisk flaskehals. Denne våren fikk saken sin løsning, etter et spleiselag mellom kommunen og fylket. Rett etter startet arbeidet med Åse bru som har vært snevert inn til ett kjørefelt de siste årene.

Samtidig utbedres resten av strekningen mellom Lunde og Bø, og totalt bruker fylket 75 millioner mellom Kleppe og Bø.

Nylig ble også bompengeproposisjonen for Kaste-Stoadalen ferdigbehandlet og vedtatt i Stortinget, etter lange utsettelser under koronapandemien.

Og det er dette veiprosjektet vi skal se litt nærmere på, siden saken har kommet så langt at vi kan stille spørsmålet: Hva gjenstår før byggestarten går, og hvor lang tid vil det ta før veien står ferdig?

Svein Tovslid i Vestfold og Telemark fylkeskommune var prosjektleder for Kaste-Stoadalen både før og etter regionreformen og har fortsatt et overordnet blikk på tematikken.

Vi ba ham forsøke å gi en tidslinje fra der vi står i dag, og frem til den nye veien kan åpne:

Første syklus: De neste tre månedene:
– Vi er nå i prosess med grunneierne, og er over i reelle forhandlinger. I tillegg pågår en del avklaringer rundt de tre høyspenttraseer som finnes i området, sier Tovslid.

Andre temaer det jobbes med i den innledende fasen er geotekniske forhold, hensynet til ravinedalene i området og kartlegging av den fredede elvemuslingen i Eidselva.

Arbeidet med å komme til enighet med grunneierne, og få tilgang til området, pågår parallelt med utarbeidelsen av konkurransegrunnlaget for selve byggeoppdraget.

– Vi regner med å komme i mål med konkurransegrunnlaget utover høsten, med utlysning i siste del av høsten. Dette forutsetter at vi har kommet så langt med grunneierne at vi er sikre på å få nødvendige tillatelser i området.

Andre syklus: Vinteren 2022
– Etter utlysningen vil entreprenørene trenge tre-fire måneder til å regne på oppdraget, forklarer Tovslid.

Deretter er det ventet at veieier i tiden etter jul må ha rundt tre måneder på seg til å evaluere tilbudene og kåre en vinner av totalentreprisen.

– Det vil trolig gå cirka seks måneder fra utlysningen til kontrakten signeres, og da er vi godt utpå våren 2022, sier Tovslid.

Tredje syklus: Igangsettelse og ferdigstilling
Når det er bestemt hvem som får oppdraget, skal entreprenøren utarbeide byggeplan og starte avskoging, etablere rigg, forberede sprengingen og så videre, og så videre.

En gang i løpet av våren 2022 ventes det at spaden settes i jorda og oppstarten går.
Det er antatt en byggetid på cirka to år før Kaste-Stoadalen står ferdig. Slik tidslinjen ser ut i skrivende stund, vil snoren klippes i løpet av våren 2024.

Ved åpningen vil det som kjent bli innført bompenger på strekningen. Basert på de beregningene som lå til grunn da Stortinget vedtok saken, skal vanlige kjøretøy (altså biler under 3500 kilo) betale 25 kroner per passering. Elbiler slipper heller ikke unna, og må betale halv takst.

Det vil imidlertid lønne seg å ha brikke i bilen, for de som skal bruke veiene eksempelvis til arbeidskjøring. Brikke gir 20 prosent rabatt, og et øvre tak på 40 passeringer, som gjør at ingen betaler mer enn 800 kroner per måned (NB målt i 2019-kroner). Kjøretøy over 3500 kilo betaler 50 kroner per passering.