Arbeidere Østeråbrua: Anleggsarbeidere ved byggingen av Østeråbrua: Fra venstre: Formann Austad, Jørgen S. Bjørndalen, Olav Settendal, Halvor (Halla) Haugane, Anton Fjeldly. Bak fra venstre: Hans Haugane, Anders Gunnulfsen, Olav Pershaug. Hentet fra Meir frå bygda bind 10. Foto Jørgen S. Bjørndalen.
Arbeidere Østeråbrua: Anleggsarbeidere ved byggingen av Østeråbrua: Fra venstre: Formann Austad, Jørgen S. Bjørndalen, Olav Settendal, Halvor (Halla) Haugane, Anton Fjeldly. Bak fra venstre: Hans Haugane, Anders Gunnulfsen, Olav Pershaug. Hentet fra Meir frå bygda bind 10. Foto Jørgen S. Bjørndalen.

Det store raset ved jernbanebrua i Lunde

Åpningen av Sørlandsbanen til Lunde i 1925, var utsatt på grunn av det som trolig er kommunens største jordras i moderne tid.

Publisert Sist oppdatert

I 1908 vedtok Stortinget å bygge etappen på Sørlandsbanen fra Kongsberg til Neslandsvatn. Flere av strekningene åpnet etter som årene gikk, men jernbanen kom først til Lunde i desember 1925. Åpningen ble forsinkelsen på grunn av et kraftig jordras ved Tempelen, og ut i Østeråa 14. juli 1925. Raset tok med seg fundamentet til jernbanebroen inn til Lunde sentrum, som var under bygging.

Velg hvordan du vil lese oss

5 uker for 5 kroner

Deretter 139,- per måned.
Ingen binding.

Kjøp her

Se flere
tilbud

Klikk her

Powered by Labrador CMS