Sauherad blir kjendiskommune


Med god hjelp fra Eek Transport AS skal Sauherad nå bli mer enn godt kjent over store deler av landet. I lang tid fremover skal nemlig en av transportbedriftens nye flotte biler kjøre Sør- og Østlandet rundt overøst med Sauherad-reklame.

Britt Eva R. Pettersen

Under slagordet ”Sauherad et sant eventyr” skal Eek Transport AS forhåpentligvis være med på å rekruttere flere mennesker, gjerne barnefamilier og gründere til å bosette seg i fruktkommunen, eller eventyrkommunen, som man ønsker å titulere seg nå. Årsaken til akkurat det henger sammen med at flere kunstnere, blant annet Erik Werenskiold, har malt og tegnet motiver fra Sauherad som har fått plass blant annet i nettopp eventyrbøker.

Samspill
Under pressekonferansen som ble holdt i forbindelse med denne helt spesielle profileringsformen, kom det frem at samspillet mellom kommune og næringsliv fungerte svært godt. Ordfører Hans Sundsvalen har tidligere sagt til Kanalen at han setter umåtelig stor pris på denne ”drahjelpen” fra Sauherads desidert største private bedrift.
- Det skal bli vanskelig for så godt som alle som bor i de tettest befolkede områdene i Norge, til ikke å vite noe om Sauherad i fremtiden, sa Sundsvalen.
- Håpet er at folk som ser bilen med det flotte slagordet skal bli nysgjerrig på kommunen og kanskje gå inn på både nettet for å lære mer om vår mangfoldige kommune. Finner de etter å ha undersøkt hva vi har å by på at det er opportunt å flytte hit, er målet med hele kampanjen nådd.

Ikke så dyrt
Det er trolig første gang en kommune har forsøkt å markedsføre seg på den måten Sauherad nå gjør. Med andre ord er eventyrkommunen også her pioner som på flere andre felt.
– Vi mener det er viktig for Eek Transport AS å stå på for egen kommune, og det er det vi nå vil gjøre, var daglig leder i transportbedriften, Morten Eeks kommentar til det utsagnet. Det kom videre frem at denne reklamekampanjen ikke har vært noen dyr affære. Noen titusener har det kostet, men det håper alle parter å få igjen ved å få flere til å flytte til Sauherad. For øvrig er det Holtskog Nyhuus Design i samarbeid med MTNU som har utformet logoen på bilen, som kanskje, hvis alle gode krefter er med eventyrkommunen, vil øke folketallet.