Wings and Wheels


For niende gang ble Lunde omgjort til et motorisert himmelrike. Anledningen var selvsagt den niende utgaven av Wings and Wheels.

Alexander Nyheim Jenssen

Rundt og på Lunde flyplass, men også i hovedgata i Lunde florerte det av bil- MC og flyfanatikere fra hele landet. Det ble i sannhet to dager spekket med fest og moro. Det å hevde at sist fredag og lørdag i Lunde ble et spektakulært skue er overhodet ikke å overdrive. Fallskjermhopping, bil og MC- bedømming, konserter og et yrende folkeliv er bevis nok. Hele 3.000 mennesker var innenfor portene i løpet av de to dagene festivalen pågikk.

Sol og regn

Arrangørene, som for øvrig hadde lagt opp til en festival i det man kan kalle tradisjonell form, lykkes fullt ut. De hadde også værgudene på sin side, selv om det også kom noen regnskurer, men hva gjorde vel det.
At man hadde lagt opp til flere aktiviteter samtidig er helt sikkert nødvendig for at festvalen skal kunne avvikles på to dager. Det som imidlertid er sørgelig er at ikke alle kan få med seg alt, noe de virkelig fortjente. På samme tid er det temmelig opplagt at noen har stor interesse for fly, helikopter og luftakrobatikk, mens andre sverger til motoriserte kjøretøy som holder seg på veiene.
Wings and Wheels startet på fredag med scooter Drag og en hei dundrende fest senere på kvelden. Allerede på det tidspunktet var festvalplassen tilnærmet fullstappet av de som skulle konkurrere i ulike klasser dagen derpå, og av lokalbefolkningen som kanskje så festen som høydepunktet. På lørdag, selv hoveddagen, skinte solen fra de tidligste morgentimer fra en skyfri himmel. Mange vinterbleke kropper fikk rikelig anledning til å bli enten røde, eller i beste fall få et snev av brunskjær og det var mange som benyttet anledningen til å kaste skjorta.

Mange drømmer

Inne på festvalplassen bugnet det med veteranbiler av alle typer. Ikke merkelig at mange ble blanke i øyne av å se så mye lekkert. Det skinte i krom og annen ”stasch” som nærmest gjorde folk solblinde. Uansett var hver og en bil og MC en drøm å se. At også mange, kanskje alle, trakk seg mot Norges raskeste bil, som hadde funnet veien til Lunde i helgen, var også forståelig. Denne bilen hører hjemme i Bø og tilhører Terje Håkonsen. Helse 2.500 hestekrefter har den under panseret og har en akselrasjonstid fra null til 294 kilometer per time på fire! sekunder. To ganger fikk publikum oppleve kraften som motoren, som for øvrig koster en halv million kroner, yter.

Sjelden Dakota

Et av festivalens høydepunkt var da det sjeldne Dakota-flyet ankom Lunde med anslagsvis 15 fallskjermhoppere om bord. Flyet har tidligere vært med på bombingen over Normandie i 1945, og det har også vært privatfly for tidligere president i Finland, Uhro Kekkonen. Disse flyene ble for øvrig bygget under krigen, både som passasjer- cargo og bombefly ved visse anledninger. Det er Stein Strand som er medlem av Nome Flyklubb som eier nevnte Dakota, og han kunne opplyse at han har fløyet mange kjente personer med sin maskin.
Vi må også få legge til at det å arrangere en festival som Wings and Wheels betyr at mange frivillige må trå til dersom alt skal gå knirkefritt. I år stilte over 100, men så gikk også hele arrangementet som et arrangement Whings and Wheels skal. Og til neste år er det 10- års jubileum.