Kan kutte alle togstopp i Lunde

I Jernbanedirektoratet anbudsdokumenter for konkurranseutsetting av Sørlandsbanen, den såkalte Trafikkpakke Sør 1, er kun Bø stasjon lagt inn som stoppested i Telemark.

Tor Espen Simonsen

Det er ikke krav til at den nye togoperatøren må legge inn stopp i Lunde, Drangedal, eller Nordagutu.

Etter tidsplanen skal den nye ordningen tre i kraft fra juni/juli neste år.

Begrenset stoppemønster
I utkastet til Trafikkavtalen heter det:

-Leverandøren skal betjene følgende stasjoner/holdeplasser med alle fjerntog på Sørlandsbanen: Oslo S, Lysaker, Asker, Drammen, Kongsberg, Bø, Nelaug, Kristiansand…»

Videre heter det at «Leverandøren kan, med bakgrunn i sin markedsinnsikt, legge til grunn et begrenset stoppmønster på følgende stasjoner/holdeplasser på Sørlandsbanen: Nordagutu, Lunde, Drangedal, Neslandsvatn, Gjerstad, Vegårdshei, Vennesla…»

Kommer opp i fylket
Når det gjelder avganger mellom Oslo og Kristiansand skisseres syv avganger pluss nattog på hverdager, fire avganger lørdager og seks (inklusiv nattog) på søndager.

Det er Samferdselsdepartementet ved Jernbanedirektoratet som legger premissene for det fremtidige togtilbudet når Sørlandsbanen skal privatiseres.

Skissen som altså gjør det frivillig for togselskapet å stoppe i Lunde, er etter det Kanalen forstår ikke i tråd med innspill fra fylkeskommunen, og saken blir tatt opp fylkesutvalgsmøtet den 22. og 23. november.

Reagerer kraftig
En reduksjon av antall stopp i Telemark vil få konsekvenser både for skoleskyss og øvrige reisende.

Ordfører i Nome, Bjørg Tveito Lundefaret (AP) reagerer kraftig på at Lunde nå kan miste sin status som togstasjon.

-Vi må jobbe hardt for å motvirke dette, og har satt i gang et stort apparat, både i kommunen, i Midt-Telemark, i fylket og på Stortinget. Det gjelder å appellere til alle som fortsatt ønsker å ha aktivitet i distriktene, sier Tveito Lundefaret.

-Tror du konkurransegrunnlaget for anbudet på Sørlandsbanen, slik det ligger i dag, innebærer at Lunde ikke får togstopp i fremtiden?

-Ja, per nå tror jeg dessverre det. Vi må jobbe for å unngå at det skjer.

-Hvilke konsekvenser tror du dette kan få for Nome og Lunde?

-For noen uker siden var jeg til stede på et stort møte med næringslivet i Lunde, der vi nettopp har etablert et kompetansesenter. Budskapet var krystallklart; næringslivet ønsker at alle tog stopper i Lunde. For Nome betyr dette svært mye, ikke minst for mulighetene til å pendle og for de nye kompetansearbeidsplassene som er avhengig av å reise landet rundt. Det å redusere togtilbudet er å gå med ryggen inn i fremtiden for distriktene.

Spørretimen 
Samtidig er det kjent at stortingsrepresentant Terje Lien Aasland (AP) tar saken opp i Stortingets spørretime neste uke. Han har meldt inn følgende spørsmål: 

-Flere kilder melder nå at det i anbudsdokumentene som er grunnlag for at private skal gi anbud på transport på Sørlandsbanen, er det kun lagt inn et stoppested gjennom Telemark. I dag stopper de fleste tog på Neslandsvatn og i Lunde, alle avganger stopper i Drangedal, Bø og på Nordagutu, noe som gjør at Sørlandsbanen er et godt transporttilbud for innbyggere i store deler av distrikts-Telemark. 

Bård Hoksrud: -Ønske svar 
Bård Hoksrud er stortingsrepresentant for FrP i Telemark – partiet som altså har regjeringens samferdselsminister.

Også Hoksrud ble overrasket da han fikk høre om kriteriene for anbudsrunden om Sørlandsbanen fredag.

-Jeg har allerede ringt med samferdselsdepartementet og ønsker å få avklart hva det er mulig å gjøre politisk i denne saken. Jeg ønsker å vite hva som ligger til grunn og undersøke mulighetene for å gjøre endringer. Når det er sagt tror jeg uansett en privat aktør vil ønske mer enn ett stopp i Telemark, så det er ikke noe grunn til krisemaksimering. Likevel er det grei å si ifra at at vi synes det er dumt at flere stopp kan bli kuttet.