Gigantlensa på Hogga

Hundre meter lang, fem og en halv meter bred og bygget av drøye 1000 meter granstokk, tar konstruksjonen ved Hogga form, en stivlense etter gammel mal.
Hogga1
BYGGER TRO KOPI: Både i materialvalg og dimensjon er den nye stivlensa en tro kopi av originalen ved Hogga som snart skal få avløsning. Ved Kåsa er håndverkerne Helge Inge Bruhaug, Torkjell Flatland og Birger Bergland (fra Telemarkskanalen), i full gang med monteringen av fagverksbygget.

Britt Eriksen 

Hogga er det øverste damanlegget i Telemarkskanalen og har de siste par årene vært under rehabilitering.

Samtidig har driftsansvarlig Statkraft bestemt seg for at den unike stivlensa som skiller kanalløp og fossekraft på oversida av dammen skal fornyes.
Men ikke ved hjelp av moderne plastløsninger som er gjort lengre ned i kanalen.

LES MER: Cappelen lanserte flomløsning til energiministeren 

Tro kopi av originalen
-Denne blir en tro kopi av den originale, forteller Telemarkskanalens mann, Birger Bergland, som har stått for prosjekteringen av kjempekonstruksjonen.

I styrtregnet for et par uker siden fant vi de tre karene Bergland, Torkjell Flatland og Helge Inge Bruhaug ved Kåsa i Flåbygd, hvor arbeidet nærmer seg slutten. Med traktorhjelp manøvreres de siste stokkene på plass i vannkanten, hvor lensa strekker seg hundre meter utover.

Våte og sleipe av alt vannet de siste dagene, kreves det stor forsiktighet når tungvekterne skal monteres. Det er Torkjell Flatland og Ole Gunnar Aase som har stått for selve byggearbeidet, og Bergland gir håndverkerne gode skussmål.

-Statkraft har nok visst hva de gjorde når de plukka disse folka, sier han. Bergland har selv en mannsalder bak seg som slusemester og besitter mye kompetanse om de gamle byggeteknikkene i sluseanleggene. Han har både tegnet lense-konstruksjonen og vært med på prosjektet fra starten av.

LES OGSÅ: Nattlig "epleterror" på Ulefoss

Bygges i fagverksteknikk
Den gamle stivlensa ved Hogga er bygget i fagverk og er selvbæ rende. I tillegg kommer en 250 meter lang enstokks-lense som også skal byttes ut.

-Dessverre har vi ikke funnet noen dokumenter på hvor lenge lensa har ligget der, men i alle fall siden før krigen - og muligens fra kanalen ble bygget. Og den flyter fortsatt. Lensa har en viktig funksjon med å stenge for slik at ikke fartøy, tømmer og annet skal reise på fossen, forklarer Bergland.

Nybygget er også i fagverksteknikk, hvor stokkene lenkes sammen med bolter og lense klaver fra Kilen smie. Bergland forteller at tømmeret er hentet fra Seljordsheia, hvor man fant sentvoksende gran med gode flyteegenskaper.

-De blei barka i fjor vår, og lensa ble laga ferdig og nummerert i Seljord, før den ble fraktet hit, forklarer han. Nå monteres lensa på nytt, før den skal fløtes ned til Hogga.
-Så vidt vi vet finnes det ikke maken, i alle fall ikke i Telemark, bekrefter Bergland.

Og trolig er det et helt unikt stykke arbeid som foregår «ved enden av Murane» i disse dager. Verne kulturelle verdier Prosjektleder hos Statkraft, Jon Aarbakk, forteller at Statkraft er avhengig av lenser for å sikre flomlukene.

-Vi valgte i samarbeid med Telemarkskanalen, å bruke gammel byggemetode for å ta vare på og verne de kulturelle verdiene. Kostnadsmessig ville det også blitt omtrent det samme, sier Aarbakk som gleder seg til å se byggverket på plass.

Denne saken stod opprinnelig på trykk i Kanalen 17. september 2015