Alfhild bruker toget som kontor

Alfhild Stokke har togpendlet til jobb i en årrekke. Flere morgener hver uke deler hun «kontor» med andre passasjerer i NSBs vogner mellom Lunde og Oslo.

Tor Espen Simonsen

Nå er hun bekymret for hva som skjer når NSB overlater ansvaret for Sørlandsbanen til britiske Go-Ahead i desember 2019:

-Hvis tilbudet blir svekket, må jeg kanskje slutte i jobben.

Stadig flere på venterommet
De siste 15 årene har Stokke tatt toget til Oslo flere ganger hver uke. Det startet allerede da hun og mannen Fredrik Hilsen flyttet ut av hovedstaden, for å overta drømmehuset i Lunde.

Ny jobb i Helse Sør-Øst, med kontor i Skien, kom på plass. Men arbeidshverdagen ble raskt preget av hyppige besøk til storbyen hun hadde flyttet fra.

-Egentlig hadde jeg kontor i Skien, men alle møtene fant sted i Oslo, så jeg har brukt toget fra Lunde i rundt 15 år, forteller Stokke som i dag jobber som avdelingsdirektør i Direktoratet for e-helse på Skøyen.

-I starten var jeg nesten alene på perrongen, men de siste årene er det flere og flere som pendler, sier Stokke, som mener toget er viktig for distriktet, og bidrar til å åpne arbeidsmarkedene i Kristiansand, Kongsberg, Drammen og Oslo for folk som vil å bo i Nome.

Denne historien stod på trykk i Kanalen i forrige uke. Ikke abonnent? Klikk her og bestill

Fleksibilitet
Hver mandag tar hun syvtoget fra Lunde.

-Da er jeg på jobb med en gang jeg går om bord, forteller hun. Ved hjelp av PC, internett og mobiltelefon får pendleren gjort det hun skal. Det samme gjelder hjemturen senere på kvelden. Også da benyttes reisetiden til jobbing.

Vel hjemme i Lunde har klokken rukket å bli 19.00.
-Men jeg har fleksibilitet til å ta et tidligere tog, som gjør at jeg er hjemme klokken fem.

Tirsdager setter hun seg til rette i togsetet på vei mot hovedstaden, for så å overnatte i byen til neste dag. Torsdag er nok en gang klart for tur/retur Lunde-Oslo , før Alfhild som regel har hjemmekontor eller avspasering på fredager.

-Mer å rutte med
Slik hun ser det, byr Sørlandsbanen på en unik mulighet. I Alfhild Stokkes tilfelle kunne familien flytte til drømmehuset i Lunde, samtidig som hun selv fikk satse på karrieren.

-Det har selvsagt sin pris, men så er det ingen i Oslo som bor så fint som oss, med nærheten til Telemarkskanalen og friluftsmuligheter. Det er dessuten mye billigere å bo i Lunde med tanke på boligprisene. Man får mer å rutte med enn en familie i tilsvarende situasjon i Oslo, sier Stokke.

Månedskortet koster 3790 kroner, noe som gir en billettpris på 94 kroner per reise, eller 188 kroner per arbeidsdag. Men det er altså hvis man pendler tur-retur alle hverdager.
Satt opp mot bilhold, bompenger og drivstoff, er toget en god konkurrent.

Men for de fleste står ikke valget mellom bil og tog. Brorparten av de som skaffer seg jobb i Oslo, velger å flytte fra bygda. Men Alfhild er et eksempel på at flytting ikke er nødvendig, og at tog, jobb familieliv lar seg kombinere. 

HEKTISK HVERDAG: Tirsdagens arbeidsdag startet i NSBs kafévogn, og Kanalen ble med om bord i toget for å sjekke ut Alfhilds rullende kontor.

Kjøring og henting
De største vanskelighetene knyttet til dagpendlingen, har likevel vært kombinasjonen med små barn og familieliv.

-Utfordringene har vært mest på hjemmebane ja, særlig da ungene var små. Jeg har hatt noen lange turer hjem, etter at skolen har ringt og fortalt om syke barn. Hvis jeg hadde vært alene med barna ville ikke dette livet vært mulig, konstaterer hun.

Da var det godt å vite at barna hadde en pappa som tok ansvar. Etter hvert som de ble eldre og kom i tenårene, har også mye av ansvaret for kjøring og henting til fritidsaktiviteter falt på Fredrik.

-Likevel er ikke forskjellen så stor som mange tror, på det å pendle til Oslo eller pendle fra Grenland. Togturen tar litt over to timer, men om vinteren må du regne én time i bil mellom Lunde og Herøya også, og under bilturen blir det vanskelig å jobbe.

Denne historien stod på trykk i Kanalen i forrige uke. Ikke abonnent? Klikk her og bestill

Vindu mot Gaustatoppen
Lokomotivet ruller raskt forbi Svenseid, og vårt intervjuobjekt har funnet frem PC’en i kafévogna.

«Kontoret» har vindu ut mot skog, innsjøer, åpne jorder og selveste Gaustatoppen. Selv omtaler Stokke seg som «NSB-tilhenger», og er ikke videre fornøyd med at det britiske Go-Ahead skal overta driften av Sørlandsbanen. Det skaper usikkerhet.

-Vi liker NSB på tross av forsinkelser innimellom, smiler Stokke og viser til forutsigbarheten som har ligget til grunn i dagens system.

-Dersom togtilbudet blir dårligere enn det er i dag, kan jeg ikke jobbe i Oslo og må søke ny jobb, sier pendleren. Men endringer til det verre vil også få konsekvenser i større målestokk.

-Må gis muligheten Det gjelder ungdommens muligheter til å bo i utkanten og jobbe i Oslo, mener hun: -Dagens ungdom er fortrolig med moderne teknologi, og det spiller mindre rolle for dem hvor jobben ligger. Men de må gis mulighet til å pendle til Kongsberg, Drammen eller Oslo. I fremtiden er det viktigere hva du gjøre enn hvor du er i jobbsammenheng, sier Stokke. Det er derfor hun mener det er viktig å si ifra og være tydelig på at lokalsamfunnet ønsker å verne om rutetilbudet, når en privat aktør snart overtar på Sørlandsbanen.