Gründerelever i Lunde med mye på spill

Du tror kanskje at Ludo, Monopol og stigespill er helt ut. At dagens ungdom kun sitter bøyd over nettbrett og PC. Da tar du feil. I Lunde har 7. trinn kastet seg inn i utviklingen av nye brettspill.
Spillgründere lunde10årige HD bilde3

GUTTA HAR TRUA: Jan Zyfert, Joachim Pershaug og Even Vestgården hadde trua på at sitt spill kunne slå an. Her tester de en annen gruppes kunnskapsspill.

Hege Dorholt

De siste ukene har elevene på 7. trinn i Lunde jobbet hardt med å utvikle sine egne brettspill. I faget kunst og håndverk har klassen stått fritt med oppgaven om å designe eller eventuelt redesigne spill med bruk av ulike materialer.

LES OGSÅ: Heidi Elise Strand takker Nome-ungdommen

Forbrukertesting blant sine egne
Da Kanalen kom på besøk var elevene i full gang med å forbrukerteste produktene.

-Det er både gøy og litt skummelt å skulle gi tilbakemelding på noe andre har lagd, forteller Inger Emilie Slotte. Sammen med Malin Tinghaug tester hun ut spillet «Cash». De skal lese reglene og vurdere om spillet er enkelt å forstå, hvem det passer til, og gi terningkast.

-Jeg synes dette var et tøft spill, og det ser veldig bra ut, mener Malin.
-Her er det lett å skjønne hva spillet går utpå, og man får lyst til å spille, legger Inger Emilie til.

LES MER: Les alt om nettmobbingen ved Holla ungdomsskole i denne ukens papiravis. 

Gutta har trua
Ved et annet bord finner vi gjengen bak «Cash». De forteller om en spennende prosess bak utformingen av produktet.

-Det er et terningspill som handler om å komme først til 5000 kroner. Jeg tror det er et spill som kunne slått an, mener Joachim Pershaug.

Joachim, Jan Zyfert og Even Vestgården har sammen lagd regler, utformet terninger og brikker av tre og et fargerikt spillbrett.

-Det har vært veldig morsomt, men det er litt flaut at de andre skal teste det ut, for vi vet at det er noen feil med spillet, forteller Even. Likevel har gutta trua på at produktet kunne blitt til noe, om det ble satt i produksjon.

-Nå får vi jo tilbakemeldinger på hva som må rettes opp, og kan gå tilbake å utbedre spillet. Da kan det bli veldig bra, mener Jan.

LES MER: Jan Tore Sanner om arbeidsgiveravgiften i Nome

Artikkelen fortsetter under bildet. 
Spillgründere lunde10årige HD bilde1

Fra idé til produksjon
Det er ingen tvil om at stemningen i klasserommet er god, når elevene får bruke timene til spill. Lærer Aud Karin Lia er også fornøyd med opplegget.

-Dette har vært en fantastisk oppgave å jobbe med. Elevene tente på ideen med en gang. Lia forteller at de har jobbet med hele prosessen rundt utviklingen av et nytt produkt. Fra idé gjennom utforming og testing til produksjon.

-De har vært kreative og selvgående, og har tatt i bruk mange ulike materialer. På sløydsalen har de lagd brikker og terninger, og de har virkelig jobbet med hvordan spillene skal bli, skryter Lia. Når testrunden er ferdig skal gruppene jobbe videre med å rette opp feil og forbedre spillproduktene. Tanken er å gi elevene innblikk i entreprenørskap og utviklingsprosessen før noe kan settet ut i produksjon. -Vi har sett for oss å konkurrere med de spillene som er på markedet i dag, sier læreren. Så gjenstår det å se om 7. trinns spillgründere kanskje står bak det neste Trivial Persuit eller Risk.