Ulefoss Skap AS gir åtte nye arbeidsplasser

Ny industri: Ulefoss Skap AS starter opp ny industri i Istrail Ulefoss' lokaler. Fra venstre: Anders Skipenes (Istrail), Jan Ivar Slåttedalen (Ulefoss Skap) og Bent Gurholt (MTNU)

To tidligere ansatte ved karosserifabrikken Istrail Ulefoss AS tar opp tråden og starter ny produksjon av skap til lastebiler. I løpet av mai skal virksomheten sysselsette åtte fulltidsansatte.  

Tor Espen Simonsen

Jan Ivar Slåttedalen og Frode Kongsgård, fra henholdsvis Skien og Porsgrunn, er gründerne bak det nye selskapet Ulefoss Skap AS.

Tidligere ansatte
Begge har en fortid i Istrail Ulefoss AS som la ned virksomheten i Nome i november 2015. Den gang gikk 25 industriarbeidsplasser tapt. Nå regner man med å engasjere seks ansatte i produksjonen samt to selgere. Etter det Kanalen får opplyst vil arbeidsstokken bestå av personer som også tidligere har jobbet ved karosserifabrikken på Sagsida.

Selv om Istrail AS har lagt ned produksjonen av lastebilskap i Norge, beholder virksomheten sin salgsavdeling i Sandefjord, samt en større fabrikk i Polen der det produseres andre typer utstyr til lastebilmarkedet.

Utvider sortimentet
Ulefoss Skap AS ønsker å ta med seg det beste fra Istrail-tiden, men samtidig vri virksomheten inn mot nye markeder, produkter og konsepter. Blant annet vil man satse langt mer på ettermarkedet og service- og reparasjoner av lifter og skap. Det antydes også et samarbeid med Istrail på montering og service i Norge.

Produksjonen av skap til varetransport på lastebiler vil fortsatt utgjøre hovedtyngden av driften, men der Istrail utelukkende konsentrerte seg om åttetonns lastebiler, blir sortimentet nå utvidet til å gjelde 3,5 tonns biler.

Sitter allerede på millionbestillinger
-Vi har vurdert mulighetene for å starte for oss selv siden i sommer, forteller Slåttedalen, som sammen med kompanjong Frode Kongsgård, går inn med 500 tusen kroner av egen lomme. I tillegg er det varslet et tilskudd på 200 tusen kroner fra Nome kommune og det kommunale næringsfondet.

På toppen har selskapet allerede opparbeidet en ordrereserve på 2,2 millioner kroner.

De første lastebilskapene er med andre ord bestilt, og en avtale om ytterligere fire skap til Mercedes Norge er på hånden.

Bearbeider markedet
- Midt-Telemark Næringsutvikling AS (MTNU) tente på ideen da vi tok kontakt, og vi har utelukkende fått positive tilbakemeldinger fra Nome kommune og ikke minst Istrails gamle kunder, forteller Slåttedalen.

-Dette er viktige industriarbeidsplasser for regionen, og det er sjelden man får så mye igjen for 200 tusen kroner i offentlig støtte, konstaterer næringssjef i MTNU, Bent Gurholt.

Leier halvparten
I disse dager arbeides det med å klargjøre lokalene, mens produksjonen så smått startes opp i februar. I løpet av mai regner de involverte med å være i full drift, noe som altså gir jobb til åtte mann.

Anders Skipenes, som har vært en sentral skikkelse i Istrail-systemet i en mannsalder, er også utleier av industrilokalene der nyetableringen skal skje. Foreløpig vil Ulefoss Skap AS legge beslag på halvparten av fabrikken.

Hva resten av bygningsmassen skal brukes til, holder Skipenes enn så lenge tett om.

-Vi jobber med flere muligheter, men ingenting er avklart, sier han og legger til:
-Storyen her er at dette er en gladsak. Disse kara har en annen forretningsidé enn vi hadde, i tillegg drar de med seg kompetansen som finnes i Nome og de viderefører produktene. I vår bransje er Ulefosskap et begrep og et velkjent produkt, slår Skipenes fast.

Comeback for gammelt navn 
De som har fartet langs norske landeveier, husker sikkert tiden da Ulefoss-navnet prydet skvettlappene på om lag annenhver lastebil. De siste årene har imidlertid Istrail-navnet tatt over.

Men nå avslører Slåttedalen at «Ulefoss» skal tilbake i trafikkbildet.

-Det kommer til å stå Ulefoss både foran og bak på skap som produseres her, sier den spente gründeren. For det er ingen tvil om at eierne tar risiko når de nå tar mål av seg å klare det forgjengeren gav opp.

Derfor gjøres det også justeringer.

-Vi drar fordeler av at forholdene ligger til rette for denne typen virksomhet her på Ulefoss, i tillegg tar vi med oss den kompetansen som finnes på stedet. Vi har ikke som mål å være små, men vi skal heller ikke vokse for mye, og vi ønsker å holde oss borte fra de store ordrene som skaper sårbarhet. I tillegg gjør vi noe nytt, når vi retter oss inn mot service- og ettermarkedet. Det finnes bare to sertifiserte Z-løft-operatører i Telemark, der vi er den ene, forteller Slåttedalen.